A Chef & Pincér szakmai magazin felkért, hogy publikáljak egy cikksorozatot az éttermi brand építésről.
Ez a második rész. Külön köszönet Révész Attilának a segítségért.
Mitől jó egy éttermi logó?
Mindenki – aki étteremnyitás gondolatával foglalkozik – azt szeretné, hogy az általa megálmodott hely elismert márkává váljon, amihez az emberek pozitív élményeket és gondolatokat társítanak. Ehhez elengedhetetlen a tudatos márkaépítés, legyen szó akár egy apró kifőzdéről vagy belvárosi luxusétteremről. De hogyan lesz valamiből brand és hogyan maradhat talpon sok évig? Sorozatunkban összegyűjtöttük azokat a lépéseket, amelyek segíthetik egy étterem elindulását, hogy ne csak egy “új hely” legyen a városban, hanem egy mindenki számára ismert fogalom.
Mi a logó?
A logó eredetileg a görög „logos” (szó, beszéd, történet mesélés) szóból ered. A szó eredete tökéletesen kifejezi, hogy a logónak az étterem gondolatiságát és célkitűzéseit kell elmondania, elmesélnie leegyszerűsített formában. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a logó nem maga a brand, csupán egy hivatkozás. Segít felkelteni a vendégek érdeklődését a hely iránt, a visszatérő látogatókban megerősíti, hogy pozitív élményeikre asszociáljanak, és motivációt ad, hogy a jövőben is a megszokott ízeket keressék. A logó általában embléma és szöveg kombinációja, de vannak olyan logók, amelyek csak egy karakteresen megjelenített szóból vagy egy motívumból állnak.
Mire érdemes figyelni a logó kiválasztásánál?
1. Motívumok és grafikai elemek
Az előző számban bemutattuk, hogy miért fontos az insight (a vállalkozás által képviselt értékek, amelyek meghatározzák és egyedivé teszik a céget az adott piaci területen).
A logónak minden esetben a helyet és a meghatározott insightot kell kommunikálnia. Nagyon fontos, hogy legyen gondolat és filozófia a képi megjelenítés mögött. Amennyiben valaki azt mondja, hogy „azért ilyen a logó, mert nekem tetszik és így szép!”, ez nem elfogadható érv. Egy ember szubjektív véleményére támaszkodva nem lehet brandet építeni, csak alátámasztott és végiggondolt koncepciókkal. Jellemző probléma, amikor új üzletvezető kerül az étterembe, hogy hozza a saját grafikusait akik hajlamosak az „új seprű, jól seper” jegyében a jól funkcionáló logó és betűtípus helyett újakat kitalálni, amivel komoly károkat okozhatnak a vendéglátóhelynek. Bejáratott és ismert étterem esetében érdemesebb az eredeti logó alapjaira építkezni – amennyire ez lehetséges – és megtartani benne a karakterisztikus jegyeket. A nem konzisztens arculat és kommunikáció minden esetben gyengíti a brand arculatát!
2. Betűtípus
A szöveg a logó lelke! Egy jól eltalált motívumot is könnyen tönkre lehet tenni rosszul kiválasztott betűtípussal, de sokszor a nem túl eredeti grafikai ötletet hangsúlyossá teszi egy karakteres felirat. A nem szakmabeliek is érzik, hogy az adott betűtípus ízléses, modern, letisztult, olvashatatlan vagy ódivatú. A vendégekben – akárcsak tudat alatt is – az első benyomás a logóról nagyon meghatározó, ezért kell azt a verziót választani, amelyik leginkább kifejezi, amit az étterem közvetíteni szeretne magáról. Szinte minden betűtípust lehet jól és rosszul használni, de komoly szakértelem és sok év tapasztalat szükséges a tökéletes kiválasztásához, ezért érdemes tipográfus segítségét igénybe venni a tervezésnél.
3. Logó különböző verziókban és méretben
Logó rendelésnél, minden esetben kell kérni fekete-fehér és a színes változatot is. Amikor a logót átadják, az adathordozónak tartalmaznia kell a különböző formátumokat is. Ezek a vektoros (EPS, CDR, AI, stb.), a nagyfelbontású Jpg és a Pdf verzió. Szinte minden nyomdai területen (grafikai anyagok kivitelezésénél, vésetekhez, szitázáshoz) elengedhetetlen, hogy a kiválasztott embléma meglegyen különböző formátumokban. A ruhák hímzéséhez például elég egy nagy felbontású jpg, de a nyomdász ezt már nem fogja elfogadni, amikor az étlapot kell nyomtatni. Szintén kulcsfontosságú, hogy a logó kicsiben és nagyban egyaránt jól mutasson és ugyanazt a képi élményt nyújtsa. A legjobb módja annak, hogy megtudjuk jól használható lesz-e a logónk, hogyha A4-es papírra kinyomtatva egy távolabbi asztalra állítjuk. Amennyiben még így is könnyen felismerhető, olvasható és ugyanazt a látványt nyújtja mint nagy méretben, akkor valószínűleg jól fog mutatni étlapon, napernyőn, a weboldalon vagy akár egy gyufásdobozon is.
4. Színválasztás
– A színeknek nagyon fontos szerepe van a kommunikációban. Helyes színválasztással szinte mindent el lehet mondani vagy érzékeltetni. Mára külön iparágak alakultak arra, hogy a szemmozgást és reakciókat figyelve meghatározzák, melyik színkombinációkat tartják az emberek kellemetlennek és melyek váltanak ki belőlük pozitív érzéseket. A szín vagy színek kiválasztásánál figyelembe kell venni, hogy a különböző nyomdai anyagokon, a monitoron, műanyagon vagy fémeken a kiválasztott logó másként fog megjelenni, ezért csak megközelítő eredményeket lehet elérni. Fontos, hogy a választott színeknek legyen megfelelője a Pantone, a CMYK, az RGB és RAR (a fémfestékek kódja) palettákon is.
Mitől jó egy éttermi logó?
Az előző pontok alapján felmerül a kérdés: – Milyen az ideális éttermi logó?
Röviden összefoglalva:
– Egyedi és könnyen felismerhető
– Az étterem célkitűzéseit kommunikálja
– Egyszerű
– Sokoldalú (bármilyen felületen könnyen használható)
– Felejthetetlen
Amennyiben ennek az öt kritériumnak a kiválasztott embléma mindenben megfelel, akkor már megtörtént az első lépés az arculat kialakítása felé, ami minden brand alapja!