A Chef & Pincér szakmai magazin felkért, hogy publikáljak egy cikksorozatot az éttermi brand építésről. Az első rész most jelent meg ebben az 16.000-es példányszámú magazinban, úgyhogy most megjelentethetem a blogomban is.:) Az első rész egy kicsit száraz, de akit érdekel a téma, az biztosan élvezni fogja! A cikkben szereplő gondolatok és ötletek nem research eredményei, hanem saját ötletek, mer tebben a témában még nem nagyon publikált senki. Külön köszönet Timár Ádámnak és Révész Attilának a segítségért.
BRAND A LELKE MINDENNEK!
Az éttermi arculat kialakítása
Mindenki – aki étteremnyitás gondolatával foglalkozik – azt szeretné, hogy az általa megálmodott hely elismert márkává váljon, amihez az emberek pozitív élményeket és gondolatokat társítanak. Ehhez elengedhetetlen a tudatos márkaépítés, legyen szó akár egy apró kifőzdéről vagy belvárosi luxusétteremről. De hogyan lesz valamiből brand és hogyan maradhat talpon sok évig? Sorozatunkban összegyűjtöttük azokat a lépéseket, amelyek segíthetik egy étterem elindulását, hogy ne csak egy “új hely” legyen a városban, hanem egy mindenki számára ismert fogalom.
A koncepció és filozófia kialakítása
A brand insight – a marketingben – a vállalkozás által képviselt filozófiát,
gondolatot és azokat az értékeket jelenti,
amelyek meghatározzák és egyedivé teszik a céget az adott piaci területen. Egy étterem indulásakor a filozófia meghatározása nagyon fontos, hiszen e nélkül a hely csak egy lesz a több száz másik vendéglő között. Az insight lehet egy pontosan definiált gondolat: „Családi tulajdonban lévő, magyaros étterem, házias ízekkel”, vagy egy koncepció, amely egyben meghatározza a cég célkitúzését is: „Olasz alapanyagokból készült nápolyi pizza házhozszállítás”.
Az első esetben, vélhetően olyan vendéglőről beszélhetünk, mely évek óta ugyanannak a családnak a tulajdonában van, ezért odafigyelnek a minőségre, a kiszolgálásra és igazi házias konyha várja az odalátogatókat. A pizza házhozszállítás esetében pedig szinte biztos, hogy nem valami áruházi, fehér, ízetlen massza lesz a kiszállított pizzán, hanem valódi, olasz mozzarella. Az insight meghatározása az első lépés, hiszen, mint irányvonal segít meghatározni a nevet, kialakítani a logót, a kapcsolódó szlogent, az online és offline kommunikációt, a marketing és reklám anyagokat, illetve a hely pozicionálását.
Milyen nevet adjunk egy étteremnek?
Egy vendéglátóhelynek talán a legfontosabb, hogy olyan nevet kapjon, mely kellőképpen reprezentálja a gondolatot vagy filozófiát, amit a tulajdonos kommunikálni szeretne.
A legjobb nevek rövidek, a külföldiek számára könnyedén kiejthetőek, gyorsan megjegyezhetők és domain névként is regisztrálhatóak az interneten, bármely országban.
Magyarországon általában négy csoportot különböztetünk meg az éttermi neveknél:
• A reputatív nevek régi tradíciókra építenek vagy közvetlenül a tulajdonosra utalnak. Ilyen például a Régi Sipos Halászkert és Étterem, a Fausto’s Restaurant vagy a Laci Bácsi konyhája.
• Az asszociatív nevek a legjellemzőbbek nálunk. Ez esetben a névhez kapcsolódó asszociációk segítik az éttermet, hogy brandként funkcionáljanak. Ide soroljuk a Karma (spirituális, keleti, misztikus), az Onyx (értékes, ritka, egyedi) vagy a Trófea Grill (vadászat, lakoma, bőséges ételválaszték) éttermeket.
• A harmadik kategória a fiktív nevek. Ide tartoznak az M Étterem, a Szilvakék Paradicsom vagy a Galagonya Vendéglő. Ebben az esetben a név csengése, egy szójáték vagy személyes élmény miatt adják a nevet.
• A funkcionális nevekbe tartoznak azok a helyek, ahol a név szó szerint meghatározza a szolgáltatást. Ebbe a kategóriába tartozik a Nagymama palacsintázója, a Bajai Halászcsárda vagy a Napsugár Kínai Étterem.
A jól eltalált név erős kezdőlökést adhat az új étteremnek. Azért érdemes a hely nevét nagyon elővigyázatosan megválasztani, mert logót, arculatot és étlapot váltani sokkal könnyebb, mint egy már bevezetett nevet újrapozícionálni a piacon.