A Chef & Pincér magazin az Artamaxot kérte fel ennek az újságcikknek a megírására.
Külön köszönet Révész Attilának és Andersen Dávidnak a segítségért.
Itt olvashatjátok a teljes cikket:
FORRADALOM A ZSEBEKBEN!
Mobileszközök a vendéglátó szektorban
A mobiltechnológia az egyik leggyorsabban fejlődő iparág a történelemben. A 2010-ben végzett felmérések szerint, tavaly Európában 71 millióan használták mobiltelefonjukat internetezésre. A felhasználók minden héten napi egy órát töltenek el a világhálón mobil eszközökön keresztül, vagyis közel 7 órát hetente! A legfrissebb felmérések szerint az ilyen tipusú internethasználat népszerűsége 2015-re meg fogja előzni az asztali számítógépekét vagy a laptopokét.
Mit jelent, hogy mobiltelefonra optimalizált éttermi weboldal?
A mobiltelefonra optimalizálás azt jelenti, hogy az eredeti weboldal tartalmát nem módosítják, pusztán a megjelenésén változtatnak, hogy az okostelefonokon keresztül is megfelelő felhasználói élményt nyújtson. Ezt a weboldalt a rendszer akkor jeleníti meg, ha érzékeli, hogy a felhasználó mobilkészülékén ütötte be a weboldal címét. A hagyományos – asztali számítógépeken futó – weboldalak (Desktop version) egy mobileszközön nézve gyakran olyanok, mintha nagyítóval próbálnánk egy A4-es lapon szövegeket, képeket kibogarászni, de nem látnánk a teljes oldalt, mindig csak apró részleteket. A mobil verzió kifejezetten a hordozható eszközökre készül, kisebb képernyőfelbontással, egyszerűsített navigációval. Természetesen lehet tejesen új weboldalt is építeni – csak mobil eszközökre (ezekben az esetekben használják általában a www.XY.mobil vagy a www.m.XY.hu felépítésű webcímeket) – de kevés étterem engedheti meg Magyarországon ezt a megoldást magának, hiszen ezeknek az 2ára megközelítőleg ugyanannyiba kerül, mint egy hagyományos weboldalé.
Miért kell egy étteremnek mobiltelefonon nézhető weboldal?
Az internet és az okostelefonok összefonódása miatt egyre fontosabbá válik az éttermek számára, hogy a vendégek egyetlen gombnyomással jussanak információhoz a helyről, megtekinthessék étlapját vagy asztalt foglalhassanak. Az „Üljünk be egy étterembe!” mondat sokszor baráti társaságban vagy családi összejöveteleken hangzik el az utcán vagy akár egy parkban. Ilyenkor a társaság nagy része – okostelefonjuk segítségével – keresgélni kezd az interneten. Amennyiben a kiválasztott étterem mobil weboldala gyors, könnyen kezelhető és felhasználóbarát, nagyobb az esélye, hogy a leendő vendégek ott foglalnak majd asztalt. Már napjainkban is jelentős hátrányban vannak azok a helyek, amelyek nem rendelkeznek ezzel a marketing eszközzel. Rohanó világunkban a naprakész információ elengedhetetlen, márpedig a sokkal nagyobb tartalmak miatt a nem okostelefonra készült weboldalak mindig sokkal lassabbak lesznek. A külföldi vendégek esetében pedig a roaming díj miatt sem mindegy, hogy a kiválasztott étterem oldalán mennyi időt tölt el, mire asztalt tud foglalni. Felmérések szerint 2015-re a mobil felhasználók megközelítőleg 80%-a fogja ezt a lehetőséget választani.
Mitől jó egy mobileszközökre optimalizált weboldal?
1. A kevesebb több!
A mobilizált weboldalon a navigációnak áttekinthetőnek kell
lennie! A felhasználók – amennyiben egy nagyon bonyolult struktúrával találkoznak,
vagy nehezen tudják az információkat átlátni az oldalon – nem fognak asztalt
foglalni vagy visszatérni az oldalra.
2. Készülékhez a forma!
A mobil verziónál a funkcionalitás sokkal fontosabb, mint a
művészi megvalósítás. Új grafikai elemeket természetesen lehet és kell is használni
az egyedi megjelenítéshez, de ez nem mehet az egyszerű kezelhetőség rovására. A
legfontosabb, hogy olyan alkalmazásokat érdemes használni, amelyeket támogatnak
az okostelefonokok böngészői.(Például a flash oldalakat az IPhone nem jeleníti meg)
3. Ahány gép, annyi verzió!
A weboldalt tesztelni kell minden mobil eszközön!
Nagyon fontos, hogy egy adott weboldalt különböző telefonokon ugyanúgy
lássunk! Nagyon kellemetlen lehet, amikor a vendég – aki egy étteremről jókat hallott –
IPhone-on nézi meg – az egyébként Android-on letesztelt és működő oldalt –
de az eszközön a weboldal nézhetetlen vagy nem megjeleníthető.
Az éttermi marketing jövője
Napjainkban az internethasználat egyre jobban elválik az íróasztalokon zümmögő számítógépektől és egyre jobban összefonódik a zsebünkben lapuló, folyamatos internet-csatlakozást biztosító mobileszközökkel. Az okostelefonok térhódítása miatt ezek az eszközök szinte mindenki számára elérhetővé váltak. Digitális világunkban azok a szolgáltatók jutnak piaci előnyökhöz, akiket a felhasználók a számukra leggyorsabb és legkényelmesebb módon képesek elérni, de ez a forradalom a zsebekben zajlik.